Nämä ihanuudet ovat kaikki puhjenneet yhtäaikaa kukkaan. Keskiviikkona, kun miehen kanssa lähdettiin pariksi päiväksi reissuun, ei vielä näkynyt kuin pikku vilaus punaista, nyt yhdeksän gladiolusta kukkii kauniisti.

Vieressä olevat jaloleinikkien ruukut ovat murheellinen näky, kesän märkyys turmeli ne kokonaan. Onneksi nämä kestivät paremmin.

Käytiin Lahdessa tekemässä leskirouvalle vähän hommia ja samalla nauttimassa rantasaunasta ja kahdenkeskisestä ajasta miehen kanssa. Uin ensimmäistä kertaa tälle kesälle, saunasta ja ilman. Tuntui ihan kesälle, pehmoinen suomenviileä järvivesi oli virkistävämpää kuin mikään.
Oli ihan ylellistä olla kahdestaan liikkeellä. Työkin oli silkkaa hupia. Eilen ajettiin Lahdesta Punkaharjulle ja ehdittiin Retrettiin, jonka näyttelyt laukattiin tunnissa ja vartissa läpi. Hieman nafti aika.

Joku oli viipynyt pitempään.

Varsinaisesti kohteena oli Ellen Thesleffin näyttely, mutta kiehtovampikin vaikka ihan erilainen oli Leonardo da Vincin piirustusten mukaan tehtyjen laitteiden näyttely. Hänen neroutensa vetää nöyräksi.  Miten joku voi olla huippunero monella eri alalla?

Laitteissa oli monta edelleen käytössä olevaa keksintöä kuten polkupyörä, tasauspyörästö, vaihteisto, piirtoheitin. Oli mittalaitteita, lentolaitteita, sodankäyntilaitteita, osa pienoismalleina, osa luonnollisessa koossa.

Thesleffiin näyttely jäi mieleen kytemään ja pisti aivoja liikkeelle myös, mutta ei herättänyt yhtä suuria intohimoja kuin jotkut muut näyttelyt. Ehkä sillä kiireellä oli vaikutuksensa, koska nyt jälkeenpäin kuvia katsoessa ne  vaikuttavat voimakkaammin.

Illalla ajoimme vielä kotiinkin.

Tänään päivän ilo oli metsäreissu ja muutama herkkutatti, vaikka niukka oli saalis yli kahden tunnin metsässä samoilusta. Tuulen humina puissa ja pari kourallista metsämansikoita sekä ystävän seura korvasivat kyllä saaliin niukkuuden.

Huomenna taas tien päälle ja Helsinkiin toisen ystävän tyttären rippijuhliin. Yövymme serkun luona eli saamme tavata heidätkin, mikä varsinkin on kivaa. Samalla reissulla käymme Ikeassa täydentämässä esikoisen huushollitarvikevarastoa, jos vain ehdimme. Maanantaina alkaa työt eli tässä on vähän tällaista "äkkiä ajetaan autolla Suomi ympäri ennenkuin loma loppuu" -meininkiä.

Tässä välillä onnistuin hävittämään kaksi pitkää kirjoitusta, joista toinen oli uusi sivu lasitöistäni. Painoin vain jotain väärää näppäintä ja PUFF! - sinne meni. Eikä tullut takaisin. Teen uusiksi kun ehdin.

Nämä kuvat ovat muokkaamattomia, koska on jo myöhä. Nuo Thesleffin tauluista olevat kuvat eivät ole itse otettuja, alin ei ollut edes näyttelyssä.