No niin, ottakaapa nokasta kiinni, omakehu rupeaa täällä taas haisemaan.

Mies kysyi aamupäivällä, olisiko minulla kenties tänään aikaa tehdä takan eteen lattiansuoja? Olin kesällä nähnyt tuttavan uudessa talossa sellaisen tehtynä lasista ja hiffasin heti tilaisuuden säästää muutama euro - minullahan on vanhaa paksua näyteikkunalasia autotallissa pari kolmekin neliötä. Kun mies vielä kertoi nuohoojan tulevan ylihuomenna ja oli kuulemma viime vuonna jo huomauttanut asiasta, niin laskin huovutusneulan somasta pikku kätösestäni ja ryhdyin hommiin.

Miesväki haki painavan lasin autotallista, minä leikkasin ja yhdessä miehen kanssa hiottiin reunat pyöreiksi ja himmeiksi. Aikaa meni silti osapuilleen koko päivä, monta tuntia. Vaan nyttempähän on takan edessä parketin suojana tyylikäs lasisuojus, jota ei kyllä huomaa jos ei joku erityisesti sormella osoita.

Ja olen tyytyväinen itseeni. Ja mieheen myös, hän teki hyvää työtä reunojen hiomisessa ja teki sitäpaitsi nyt illalla kolme älyttömän hyvää pitsaa.

Esikoinenkin tuli kotiin, yllättäen. Se on aina mukavaa. Varsinkin nyt kun hän toi minulle ikioman läppärin! Toisin sanoen saan ostaa pilkkahintaan hänen vanhan koneensa kun hän hankki uuden. Tein röyhkeän ja sydämettömän välistävedon: kun hän ennen joulua kertoi aikeestaan myydä se kuopukselle, minä sanoin haluavani sen itselleni. Kerroin tämän tänään kuopukselle, joka totesi ettei hän omaa konetta tarvitsisikaan. Ei minustakaan. Minähän haluan suojella häntä liialliselta koneella istumiselta ja selkävaivoilta ja ja ja...mitä tässä turhia valehtelen? Sokaistuin täysin ajatuksesta, että voisin saada OMAN tietokoneen enkä ajatellut ketään muuta kuin itseäni. MINUN!   TÄHÄN EI SAA KOSKEAKAAN KUKAAN MUU KUIN MINÄ!  Paitsi tietenkin silloin kun tarvitsen apua sen käyttämisessä, eli aika usein.

Eilen olin tyytyväinen siihen että kävin jo toisen kerran tälle vuodelle vesijuoksemassa ja vatsalihastreeni siihen päälle. Kiitos, kiitos, aplodeerauksen voi jo lopettaa. Keksin nyt hyvän tavan vesijuosta siten että sekä jalat, käsivarret että vartalon lihakset saavat hyvän vastuksen vedestä. Vesijumppa on aivan nerokas keksintö, lisää!

Paljon venäläisiä oli uimahallissa, mukavan oloisia ja näköisiä. Samoin ruotsia puhuvia, oli oikein naapurikansainvälinen tunnelma.