Kotona ollaan ja tajuntakin alkaa palailla pikkuhiljaa perässä. Eilinen meni pääasiassa nukkuessa koko yön matkustamisen jälkeen.

Sielun silmien edessä on vieläkin ihanat maisemat vuorilta merelle, kukkivat ja hedelmää kantavat puut ja ikivanhat kaupungit kirkkoineen ja linnoineen.

Matka oli kertakaikkisen ihana ja onnistunut omalta osaltani. Edes neljän päivän sateet eivät paljonkaan hauskuutta ja kokemuksia vähentäneet, ainoastaan Alhambrassa harmitti se, että kylmyyden takia piti loppuosa mennä melkein juoksemalla läpi. Olisin halunnut viipyillä ja oikein imeä itseeni kaikkea vanhaa ja kaunista.

Meitä oli reissussa kolmen pariskunnan porukka, joista yhdet ovat majailleet pari kertaa aikeminkin siinä samassa huoneistossa, missä nytkin olimme ja muutenkin ovat reissunneet tosi paljon. Niinpä he osasivat kokemuksen perusteella poimia meille parhaat päältä niin retkikohteista kuin ravintoloista ja kaupan hyllyiltä. Ja kyllä hyvin syötiinkin ja juotiin myös. Silti illalla mentiin kymmeneltä nukkumaan ja aamulla noustiin aikaisin lähtemään milloin mihinkin ilmansuuntaan. Viikossa ehtii paljon kun sattuu noin ehtiväiseen porukkaan!

Ensimmäinen päivä oli onneksi ihanan lämmin ja aurinkoinen. Valo ja lämpö hellivät kun syötiin parvekkeella aamiaista - joinakin aamuina tarvitsi villapuseron päälle. Kävelimme ylös Benalmadena Pueblon kylään, jossa syötiin lounas tuon ylimpänä näkyvän appelsiinipuun alla.

Puistosta oli ihanat näkymät.

Useimpina päivinä kävelimme tosi paljon. Jos tuli syödyksi niin kyllä tuli liikutuksikin moninkertaisesti kotioloihin verrattuna.

Maanantaina ajettiin Marbellaan, jossa kierreltiin vanhaa kaupunkia. Satoi aika reippaasti, mikä lyhensi sitä reissua, mutta ennen sadetta ehsittiin juoda hyvät kahvit ja omanapiirakat appelsiinipuiden aukiolla.

Iltapäivällä kun sade vain yltyi, tultiin menneeksi kalliiseen ravintolaan, jossa söin kanipataa ja mies lohisalaatin ja kasvispaistoksen. Lasilliset punaviiniä päälle ja lasku oli 71 €.  Muissa ravintoloissa  syötiin parempaa ruokaa  huomattavasti halvemmalla.

Myös kämpille ostettiin hyvät ruoka-aineet ja monena päivänä laitettiin varsinkin hyviä salaatteja, kalaa ja kasvispaistoksia. Monella tapaa onkin ihana tunne koko kehossa ja mielessä siitä, että on saanut nauttia oikein sydämen kyllyydestä kaikkien aistien osalta.

Tiistaina ajettiin aamulla aikaisin ensin Cueva de Piletas -luolalle, josta kirjoitin ennen matkaa. Tuntui ihmeelliseltä nähdä 30 000 vuotta vanhoja merkkejä ja kuvia luolan seinässä. Kauneimmat esittävät kuvat eivät olleet maallikoille sallitun reitin varrella, mutta olennaista olikin se, että näki jotain, jonka joku hyvin kaltaiseni ihminen on tehnyt niin valtavan kauan sitten. Aikana, jolloin ihmisen kulttuuria ei vielä ollut juuri lainkaan.

Ostin kolme kirjaa, joista yhden Piletas-luolasta, yhden Alhambrasta ja yhden Nerjan luolalta,  "Mind in the Caves". siinäpä minulle siis iltalukemista vähäksi aikaa.

Puolilta päivin olimme jo Rondassa, joka oli uskomattoman kaunis sateessa ja tuulessakin. Siellä oli yksi matkan parhaista ravintoloista, Don Miguel Puente Nuevon ( "Uusi silta eli vasta 1700-luvulla valmistunut)  kyljessä ihan kaupungin halkaisevan rotkon reunalla. Ensimmäiseksi piti tilata brandyt, jotta vähän lämpenisi - lasit olivat melkein kylpyammeen kokoiset.

Jatkan illalla tai huomenna, nyt täytyy mennä.